تبلیغات
bargozideyeakhbar - ناهار و شام خود را خورده اید و باز هم گرسنه اید! چرا؟
سه شنبه 30 خرداد 1396

ناهار و شام خود را خورده اید و باز هم گرسنه اید! چرا؟

• نوشته شده توسط: نویسنده Ž

[ad_1]

مفیدستان:

ناهار و شام خود را خورده اید و باز هم گرسنه اید چرا

آیا شما هم قبل اینکه ناهار رو تمام کنید, در حال برنامه ریزی برای خوردن شام هستید و یا همیشه تو کیفتون یکم خوراکی دارید تا مطمئن شید هیچ وقت گرسنه نمی مونید آیا همیشه گرسنه اید و علتش رو نمی دونید باید بگم تنها نیستید و خیلی های دیگه هم چنین احساسی دارن


گاهی پیش میاد که به خاطر یه بیماری یا عوارض دارو، فرد همیشه احساس گرسنگی می کنه اما برای بیشتر افراد، این موارد اصلا دخیل نیستن و اونا دائما گرسنه ن!




برای شروع، خیلی مهمه که یادمون باشه گرسنگی یکی از معدود پاسخ های بیولوژیکی ذاتی ماست. گرسنگی زمانی خودش رو نشون می ده که بدن دچار کمبود کالری میشه.




وقتی ما انسان ها تو دوران تکاملی زندگی می کردیم و شکارچی بودیم، گرسنگی رو علامتی برای زنده نگه داشتن خودمون می دیدیم. اما تو زندگی امروزی دیگه خبری از تلاش برای بقا نیست. به محض احساس گرسنگی، غذا در دسترس هست و برای همین دیگه تو جایگاه انسان های اولیه نیستیم!




بودن یا نبودن غذا، دیگه برای خیلی از افراد مسئله نیست. نه تنها غذا کم نیست بلکه غذاهای پرکالری به وفور پیدا میشه. به خاطر همینه که تو دنیای امروز، چاقی به صورت مسری در حال گسترشه.


بیایید مکانیسم گرسنگی رو خوب بررسی کنیم تا بهتر بتونیم این چاقی در حال پیشرفت رو درک کنیم.




هورمون ها




گرلین هورمونیه که توسط معده تولید می شه و تو دوره ای که چیزی نمی خورید افزایش پیدا می کنه و بعد از غذا خوردن مقدارش کم میشه، مخصوصا زمانی که کربوهیدرات یکی از اجزای غذا باشه. این هورمون، دریافت غذا در مغز و هورمون رشد رو تحریک می کنه. سطح گرلین در افراد لاغر، بالا و تو افراد چاق بسیار پایینه.




در مقابل، لپتین هورمونیه که توسط بافت چربی ساخته می شه و سیگنال هایی رو به مغز ارسال می کنه تا اشتها رو پایین بیاره و هورمون های ضداشتها رو بالا ببره. برخلاف گرلین، سطح لپتین تو افراد چاق بالا است اما جالبه که مقاومت به لپتین در افراد چاق زیاد شده. حتی تو کودکانی که دچار چاقی زودرس شدن، نقص ژنتیکی در گیرنده های گرلین و لپتین دیده شده.






یک توضیح برای پرخوری




مدارک رو به افزایشی وجود داره که نشون میده خوردن غذاهای سرشار از قند و چربی ، مخصوصا در طول پرخوری، سیستم پاداش دهی دوپامین در مغز رو تحریک می کنه، درست مثل چیزی که تو اعتیاد به مواد مخدر اتفاق می افته. اگه این اتفاق زیاد پیش بیاد ممکنه باعث بشه هورمون های گرسنگی تون از کنترل خارج بشن.




تو بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفتن، هورمون های مرتبط با گرسنگی مثل گرلین به صورت مستقل کاهش پیدا کردن. پرخوری کردن تو کوتاه مدت باعث اختلال در پاسخ گرسنگی ذاتی ما میشه و در نتیجه حتی زمانی که بدنمون به کالری نیاز نداشته باشه هم، احساس گرسنگی می کنیم.






چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟




بله، هورمون ها روی سطح گرسنگی تاثیر زیادی دارن اما حالت گرسنگی مزمن هم با فیزیولوژی نامطلوب و تغییرات روانی در ارتباطه.




تمام مدت احساس گرسنگی داشتن می تونه نشونه ای از یه مشکل پزشکی تشخیص داده نشده هم باشه ( اما در افراد کمی چنین موردی دیده می شه ). می تونه علت یه مشکل متابولیک مثل پرکاری تیروئید یا بارداری، مصرف ناکافی یا سوء جذب مواد مغذیِ منجر به هیپوگلیسمی یا کمبود مواد مغذی یا ویتامین / مواد معدنی خاص، تغییرات هورمونی یا واکنش طبیعی بدن به ورزش بیش از حد باشه.




توصیه می شه در صورتی که با وجود مصرف کافی کالری، دچار کاهش وزن و یا مشکلاتی در تثبیت یا افزایش وزن هستید به پزشک مراجعه کنید.




یه توصیه دیگه: اصل خودتون رو فراموش نکنید. بدن ما بر اساس نیاکانمون طراحی شده، پس برای ایجاد تعادل باید راه اونها رو پیش بگیریم. منظورم این نیست که از فردا به شکار برید! اما تعداد وعده ها رو افزایش بدید، مقدار وعده ها رو کوچک تر کنید و همچنین غذاهای طبیعی رو جایگزین غذاهای فرآوری شده کنید.




نویسنده: دکتر کتان شاه




سایت دکتر کرمانی

[ad_2]

لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

مطلب ناهار و شام خود را خورده اید و باز هم گرسنه اید! چرا؟ در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :ناهار و شام خود را خورده اید و باز هم گرسنه اید! چرا؟
http://mofidestan.ir/%d9%86%d8%a7%d9%87%d8%a7%d8%b1-%d9%88-%d8%b4%d8%a7%d9%85-%d8%ae%d9%88%d8%af-%d8%b1%d8%a7-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%af%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%d9%87%d9%85-%da%af%d8%b1%d8%b3/

نظرات() 



foot issues
یکشنبه 26 شهریور 1396 06:18 ق.ظ
Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon every day.
It will always be exciting to read through content
from other writers and practice something from other web sites.
How we can increase our height?
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:54 ب.ظ
Wow, this post is pleasant, my younger sister is analyzing these kinds of
things, thus I am going to convey her.
Foot Complaints
یکشنبه 15 مرداد 1396 12:09 ق.ظ
Does your blog have a contact page? I'm having problems
locating it but, I'd like to send you an e-mail.
I've got some suggestions for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great blog and I look forward to seeing it grow over
time.
maximabronzo.hatenablog.com
سه شنبه 10 مرداد 1396 12:29 ق.ظ
My family members all the time say that I am wasting my time here at net,
however I know I am getting familiarity all the time by reading such good content.
تخفیف ریحون
چهارشنبه 31 خرداد 1396 11:50 ق.ظ
تخفیف ویژه 10 هزار تومنی ریحون!
غذا رو سفارش بدید و 10 هزار تومن تخفیف بگیرید!
برای هر کسی که از لینک شما کد تخفیف رو بگیره هم 10 هزار تومن به حساب شما افزوده میشه!
برای گرفتن تخفیف 10 هزار تومنی مراحل زیر رو انجام بدید:
اول لینک رو باز کنید و کد تخفیف رو کپی یا یادداشت کنید
بعدش برید به صفحه اصلی سایت ریحون reyhoon.com و نرم افزار رو دریافت کنید (با گوشی برید و باید برنامه بازار رو داشته باشید)
بعد از نصب نرم افزار ثبت نام کنید (20 ثانیه طول میکشه نهایت!)
موقع سفارش غذا کد تخفیف رو بزنید تا 10 هزار تومن از هزینه غذا کم بشه.
مثلا 20 هزار تومن غذا سفارش بدید فقط 10هزار تومن پرداخت میکنید.
راستی در ماه مبارک رمضان برای مسافران و معذورین شرعی قبل و بعد از افطار باز است.
سوالی داشتید ایمیل بزنید
موفق باشی!

ساخت وبلاگ
چهارشنبه 31 خرداد 1396 02:19 ق.ظ
ساخت وبلاگ
سیستم وبلاگدهی آریا با فضایی متفاوت و امکاناتی جدید و کاربردی پذیرای شما وبلاگ نویس عزیز می باشد
همین حالا شعبه 2 وبلاگ خود را با هر موضوعی که باشد می توانید در سایت آریا افتتاح نمایید .
تجربه ای متفاوت و لذت بخش با سایت آریا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر